Foto: Hestefotografen.com

Pluvinel gründer: Hest er best med teknologi!

Camilla Næristorp, gründeren av Pluvinel ser på seg selv som en outsider. Og hun vil hjelpe hestebransjen med å bli komfortabel med teknologi og digitalisering. Hun har nemlig et enormt engasjement og et oppriktig ønske om å bidra til en positiv utvikling og vekst.

06-10-2017 19:07
Trine Melinda Vollan Fjellstad
Nyheter

Hest er best med teknologi

- Innenfor området hest finnes det mange nicher, men sammenlagt har hest et enormt nedslagsfelt, større enn hva folk flest tror, sier Camilla Næristorp, som er uvanlig interessert i teknologi og digitalisering i hestebransjen. - Tilbudene i markedet er varierende, men er ofte bygd opp rundt barn, konkurranseryttere og ferie-ryttere. 

- Hest og hestesport skaper faktisk masse arbeidsplasser og aktiviserer både store og små. I mange land er hest blant topp tre når det kommer til idrett, til tross for at kun seks prosent av de som driver med hest konkurrerer. - Og bransjen trenger å lære mer om teknologi for å henge med i utviklingen, sier den engasjerte Pluvinel gründeren.

Idéen bak Pluvinel

Camilla Næristorp har selv vært rideskoleelev, forrytter og hesteeier i ungdommen, før hun reiste til utlandet for å studere. Hun har siden jobbet i mediebransjen, vært selvstendig næringsdrivende konsulent, vært design manager for et internasjonalt oljeselskap og nå gründer av tech startupen Pluvinel. Hun er definitivt en outsider, med masse spennende tanker om teknologi, digitalisering og design. - Og kanskje er det positivt at noen ser på hestebransjen med nye øyne? 

Idéen bak Plunivel kom da Camilla etter en lang pause hadde lyst til å begynne å ri igjen. Hun oppdaget hvor vanskelig det kunne være å finne bra alternative tilbud. -Innholdet på endel websider var desverre ikke spesielt tillitsvekkende, sier hun. - Å få kontakt med aktørene på mail eller telefon fungerte dårlig og det var generelt vanskelig å få en oversikt over tilbud.

«Fremover kommer kunder til å stille mye høyere krav til hvordan man administrerer og tilbyr tjenester. Det er lett å velge noen som har ting bedre tilrettelagt, fremfor noen som ikke har det.»

- Når jeg endelig, og tilfeldig, fant en fleksibel instruktør i Trøgstad var jeg kjempefornøyd, og det var veldig gøy å komme igang igjen. Over en periode pendlet jeg fra Oslo til Trøgstad regelmessig, samtidig som jeg deltok på flere helgekurs med andre instruktører, forteller gründeren.

Vil man henge med, må man utvikle seg

 - Jeg forstår at man kan reservere seg fra å gjøre ting annerledes, tenke nytt og oppgradere og digitalisere. Det koster både tid og penger: Men har man råd til å la vær? Man kan selvfølgelig fortsette å gjøre ting på den gamle måten, men vi må huske at verden er i endring, og det er ikke sikkert du klarer å henge med hvis du ikke tar nødvendige grep.

LES OGSÅ - The advantages of great customer service in the equine industry - E Q U I P E D I A

- Fremover kommer kunder til å stille mye høyere krav til hvordan man administrerer og tilbyr tjenester: Det er lett å velge de aktørene i markedet som har ting bedre tilrettelagt, fremfor noen som ikke har det, forteller Camilla.- Folk vil ha det så enkelt som mulig! Må man knote med ting, eller anstrenge seg unødvendig én gang, kan det være nok til å velge noe annet neste gang, sier Næristorp.

Hun forteller videre om et fagfelt som heter service design som handler om designe best mulig opplevelse og brukervennlighet til kundene når de kommer inn på nettsiden eller nettbutikken.-Service design handler forøvrig om mer enn den digitale opplevelsen: Det handler om den helhetlige opplevelsen fra A-Å, fra telefon til salg, til oppfølging av kunden, legger Camilla ivrig til.

Pluvinel ønsker å løse problemer og forenkle treningshverdagen for ryttere og trenere

- Teknisk sett er Pluvinel fortsatt på et tidlig stadie, men løsningen utfordrer allerede på en spennende måte noen av de eksisterende fordommene rundt åpenhet og inkludering: På Pluvinel er nemlig alle instruktører og trenere innen alle grener velkomne til å registrere en profil, sier Camilla.

For når man tenker på rytterne så har de forskjellige behov:

  • noen er opptatt av hvilken utdannelse instruktører har,
  • andre er nysgjerrige på å prøve en ny gren,
  • noen vurderer hva man har råd til å betale, og
  • noen ønsker bare å finne trenere i nærheten.

Når instruktørene har sin profil på Pluvinel er denne informasjon lett tilgjengelig. I tillegg kan du spare masse tid rundt administrasjon som å booke time eller kurs. Når instruktøren oppretter et kurs og det ligger tilgjengelig i profilen, gjør eleven resten av jobben med å booke og betale. Instruktøren trenger ikke tenke på å sende ut faktura eller minne eleven på at de må ta med kontanter. 

Hesteverdens svar på LinkedIn?

Camilla håper at flere vil støtte opp om prosjektet hennes, ved å registrere sin instruktør profil eller rytterprofil på Pluvinel. - Det gjelder ikke bare for de som er ledig og som ønsker å promotere seg selv, sier gründeren. - Pluvinel er mye mer enn det! Man kan tenke på det som en LinkedIn profil som hjelper deg å organisere kurs på en enklere måte:

  • Når du bruker Pluvinel til å organisere kurs får du promotering, bank og bestilling i en og samme løsning.
  • Elevene kan enkelt booke og betale, med to klikk. Dette effektiviserer og forenkler booking og betalingsprosessen betraktelig, og gir begge parter bedre oversikt.
  • Rytterne som deltar på kurs og booker dette via Pluvinel, vil ha full oversikt over alle kurs de deltar på.

Veien videre - Det skal være mulig!

Næristorp jobber med prosjektet fulltid, i tillegg har hun også en veldig dyktig programmerer med på laget. - Det er mange dyktige rådgivere med på laget, som Camilla Kalseth. Hun er en viktig støttespiller.

Næristorp har så langt finansiert utvikling av Pluvinel selv, med hjelp fra en venninne og familien.

- Det er tøft å være gründer, spesielt i oppstartfasen, sier Camilla. - Det er mye usikkerhet knyttet til oppstart og utvikling, og det har ikke vært så lett å få instruktører og ryttere til å forstå viktigheten av prosjektet. - Jeg skulle ønske at brukerne var raskere til å komme igang, da kunne prosjektet finansiert seg selv. - Når ting tar lenger tid enn jeg hadde håpet på, så får jeg lete etter en engleinvestor, sier Camilla og ler. - En ting er ihvertfall sikkert, og det er viljen min til å få fart på dette prosjektet og hjelpe hestebransjen til å bli bedre med digitalisering og teknologi. Jeg ønsker oppriktig en positiv utvikling og vekst i hestebrasjen, og jeg vil være med å bidra til det, sier hun ivrig. 

LES OGSÅ - Travers and transparency - pluvinel.com

- Jeg jobber nå på for å arrangere et "teknologi- seminar" for hestebransjen. Dette er for alle som vil komme å lære mer om hvordan de kan benytte seg av teknologi, service-design og digitalisering for å bedre kundeopplevelsen, eller for å synliggjøre sine tjenester og produkter. 

- Det skal være mulig. Teknologi er fremtiden, også for hestebransjen! Men utvikling og implementering er blitt dyrt. Samtidig, hvis man tør å tenke litt annerledes, og man tenker litt ut av den berømte boksen, er det fullt mulig å lage teknologi som har kompatibel pris for alle, avslutter den optimistiske gründeren♣

Følg linken under og lær mer om Camilla og PLUVINEL:

LES OGSÅ - Pluvinel.com - Want to develop your equestrian skills?

Gi oss gjerne beskjed hvis du finner noe feil i innlegget.


Vi ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å forkorte, redigere og fjerne innlegg.

Webdesign og webutvikling: Digi Publishing AS

Cookies